Σάββατο 26 Οκτωβρίου 2024

Μάρτυς Δημήτριε


 Ἀθλήσεως καύχημα, Μάρτυς Δημήτριε, Χριστὸν ἐνδυσάμενος, κατεπολέμησας, ἐχθρὸν τὸν ἀνίσχυρον· πλάνην γὰρ τῶν ἀνόμων, ἐν αὐτῷ καταργήσας, γέγονας τοῖς ἐν πίστει, εὐσεβείας ἀλείπτης· διό σου καὶ τὴν μνήμην, σεπτῶς πανηγυρίζομεν.



Πηγή:https://glt.goarch.org

Κυριακή 20 Οκτωβρίου 2024

Κυριακή Στ΄ του Λουκά (Γαδαρηνών) - (†) π. Νικ. Φαναριώτη


 «...ος είχε  δαιμόνια εκ χρόνων ικανών, και ιμάτιον ουκ ενεδιδύσκετο και εν οικία ουκ έμενεν αλλ΄εν τοις μνήμασιν»

Στην εποχή μας κυκλοφορεί πολύς διάβολος διοικουμενικά, και εκεί που δεν υπάρχει Χριστός, κάνει θραύση. Και αυτά τα φοβερά που συμβαίνουν στον πλανήτη, δεν είναι πόλεμος των πολιτισμών, αλλά όργιο καταστροφής του διαβόλου κατά του κόσμου είναι γραμμένο στην Αποκ. ΙΒ΄12. Ουαί την γην και την θάλασσαν, ότι κατέβη ο διάβολος προς υμάς, έχων θυμόν μέγαν, ειδώς ότι ολίγον καιρόν έχει.        

Ο Χριστός μαζί με τους μαθητές του είχαν πάρει το πλοίον για την χώρα των Γαδαρηνών, και όταν βγήκε στην ξηρά υπήντησεν  αυτώ ανήρ τις εκ της πόλεως, ος είχε δαιμόνια εκ χρόνων ικανών, και ιμάτιο ουκ ενεδιδύσκετο και εν οικία ουκ έμενε, αλλ΄ εν τοις μνήμασι. Τα κύρια σημεία της περικοπής αναφέρονται σε δαιμόνια, μνήματα, γύμνια, γουρούνια, και υγρούς τάφους. Γύρω από αυτά θα περιστραφούμε.

Το νεκροταφείο είναι τόπος ερημώσεως και θανάτου εκεί ο διάβολος  καμαρώνει το έργο των χειρών τουτις κατακτήσεις του. Κι’ αν έχουν κάποια μόνιμη κατοικία οι δαίμονες είναι οι ερημιές και τα μνήματα άπελθε εις γη,  άνυδρον, έρημον, αγεώργητον, ην άνθρωπος ουκ οικεί, Θεός  μόνος   επισκοπεί. Μ. Βασίλειος  εξορκ.. Εκεί ο μάγος (βλ. Κοσμάς ο Αιτωλός) έστειλε τον νέον να πουλήσει την ψυχή του εκεί ο Μέγας Αντώνιος πήγε να βρει και να πολεμήσει τους δαίμονας.

Αλλά ας μη μελαγχολήσουμε. Τα χριστιανικά κοιμητήρια, κατακτήθηκαν με έφοδο από τους Αγίους για τον Χριστό. Και όπως έγινε και στις  κατακτήσεις της σελήνης έτσι και εδώ, στα χριστιανικά κοιμητήρια οι άγιοι ύψωσαν το σύμβολο της ελπίδος, τον Τίμιον Σταυρόν.

Τα χριστιανικά κοιμητήρια, είναι χώροι αγίων εξομολογημένων και κοινωνημένων, εμποτισμένα από θεία κοινωνία, γεμάτα με άγια λείψανα αγνώστων αγίων γι αυτό και δεν επιτρέπεται να τα πατούμε  εκεί μέσα διάβολος δεν χωρεί.

Υπάρχουν και άλλα νεκροταφεία καταμεσής των πόλεων (πρβ. Ασώτου) τέτοια νεκροταφεία έχει γεμίσει η μοντέρνα κοσμική κοινωνία: τα κακόφημα ξενοδοχεία, τα μαιευτήρια των αμβλώσεων, τα σκυλάδικα των οργίων, τα μεταμεσονύκτια άντρα με τα δηλητηριασμένα ποτά και ναρκωτικά… είναι νεκροταφεία που θάβονται ζωντανοί όσοι συχνάζουν σ’ αυτά. Δείχνουν νικηταί και είναι νικημένοι, δείχνουν ζωντανοί και είναι πεθαμένοι.

Τα νεκροταφεία είναι εκτός σχεδίου πόλεως δηλ. Εκτός σχεδίου Θεού (ότι ο Θεός έκτισε τον άνθρωπον επ΄αφθαρσία και εικόνα της ιδίας ιδιότητος εποίησεν αυτόν Φθόνω δε διαβόλου, θάνατος εισήλθε εις τον κόσμον). Σοφία Σολομώντος  Β.23.

Άλλο, νεκροταφεία και άλλο χριστιανικά  κοιμητήρια. Όσα λέμε αφορούν τα νεκροταφεία τα ειδωλολατρικά, τα εβραϊκά, τα μουσουλμανικά, τα αιρετικά, που δεν υπάρχει ελπίδα, διότι δεν υπάρχει Σταυρός, άλλα όρθιες πέτρες με ονόματα. Όποιος έχει μπει σε τέτοιους χώρους, νιώθει την παγωνιά του θανάτου.

Ο πόλεμος του διαβόλου κατά του Χριστού και της Εκκλησίας του, είναι μεγαλοφυώς ανεπτυγμένος σε δύο περιόδους της ιστορίας του ανθρωπίνου γένους. Την προ Χ. οπού ο διάβολος είχε το βέτο (λόγω της δικαιοσύνης του Θεού) και στην μ.Χ. οπού έχει δεθεί δια την εκκλησία. Η περικοπή αναφέρεται σε αυτή την δεύτερη  περίοδο.

800 χρόνια π.Χ. ο Όμηρος ανέφερε τον μύθο της Κίρκης που σήμερα ενσαρκώνεται στην εκκοσμίκευση. Ας τον θυμηθούμε γιατί μας πηγαίνει γάντι. Οδύσσεια. Ραψωδία Κ΄.

Το καράβι του Οδυσσέα ξέπεσε στο νησί της θεάς Κίρκης. Εκεί μια ομάδα  από 22 συντρόφους του, τους υποδέχτηκε η Κίρκη με τιμές, τους έστρωσε τραπέζι και άξαφνα, σαν ήπιανε οι σύντρόφοι, μ’ ένα ραβδί τους χτύπησε και μες την χοιρομάντρα τους έκλεισε. Και είχαν φωνή και τρίχες και κεφάλι και σώμα χοίρων, μα γερός σαν πρώτα ό νους τους ήταν. Ραψ. Κ. 240-243.  Όσοι θέλουν να ζήσουν την εκκοσμίκευση, με γεια τους με χαρά τους. Ας μη γελιούνται όμως, όταν αρνούνται  πως παίζουν το ρόλο των συντρόφων του Οδυσσέα.

Υπάρχει όμως και η δεύτερη φάση, ο  Οδυσσέας εις τύπον Χριστού, ανάγκασε την Κίρκη να  τους  ξανακάνει ανθρώπους. Τότε αυτή,  περνώντας μ’ άλλο μαγικό, πασάλειβε καθένα. Κι απ το κορμί τους έπεφταν οι τρίχες πούχαν πρώτα, φυτρώσει απ’ το κατάρατο της μάγισσας βοτάνι. Κι, έγιναν άνθρωποι ξανά, πιο νέοι και πιο λεβέντες, κι’ απ’ ότι ήταν πρωτύτερα πιο ομορφοκαμωμένοι. Ραψ. Κ. 395-  399. Μεταφρ. ΣΙΔΕΡΗ.

Γιατί αν θέλουμε να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους, μόνον όσοι είναι κοντά στον Χριστό, μπορούν να λέγονται φερωνύμως άνθρωποι.

ΑΜΗΝ

Πηγή:https://www.tomtb.com


Κυριακή 25 Αυγούστου 2024

Κυριακή Θ’ Ματθαίου Στα κύμματα και… στο βυθό, της θαλάσσης!


 



Στη βδομάδα που πέρασε ήταν η γιορτή της Μεταμορφώσεως, στην οποία όπως είπαμε τότε, είναι ο λόγος για τον οποίον υπάρχει η Εκκλησία: «Να μεταμορφωθεί ο κάθε ένας από μας, όχι να συμμορφωθεί σ’ ένα πρότυπο». Η γιορτή είναι η απάντηση του αν αλλάζει ένας άνθρωπος. Και φυσικά η Μεταμόρφωση αφορά όλους τους ανθρώπους· έγγαμους και άγαμους. Γι’ αυτό άλλωστε λέει ένας μεγάλος άγιος της Εκκλησίας: «Ο Χριστός στην Μεταμόρφωση εμφάνισε μαζί Του ένα καλόγερο και ένα παντρεμένο! Τον Μωυσή και τον Ηλία»! 


Σήμερα στο Ευαγγέλιο, συνεχίζοντας ακριβώς αυτό το θέμα της διδασκαλίας για το πώς μπορεί να αλλάξει ένας άνθρωπος και τι σημαίνει εσωτερικό περιεχόμενο, διαβάσαμε ένα απόσπασμα από το κατά Ματθαίον, την περιγραφή του Χριστού να περπατάει πάνω στα κύματα. Προσέξτε: «Ο Χριστός μόνον περπατάει πάνω στα κύματα! Ο Πέτρος προσπαθεί να περπατήσει». Ο Πέτρος το κάνει όσο το «αναφέρει» στον Χριστό. Όταν, αντί να κοιτάει τον Χριστό κοιτάει τα κύματα, αρχίζει και βουλιάζει. Είναι μια εντυπωσιακή κατάσταση όλη αυτή η περιγραφή, γιατί αφορά την καθημερινότητα της ζωής του καθενός μας, ημών που δεν θα πάμε στη Γαλιλαία, ούτε θα είμαστε πάνω στα κύματα της θαλάσσης, αλλά θα βουλιάζουμε μέσα σ’ ένα σωρό άλλα πράγματα. 


Ο Πέτρος περπατάει πάνω στα κύματα βλέποντας τον Χριστό να περπατάει πάνω σ’ αυτά, (αυτοί είναι μεσοπέλαγα, θα λέγαμε, αφού η λίμνη της Γενησαρέτ είναι μεγάλη, σαν θάλασσα, και ταλαιπωρούνται από μια θαλασσοταραχή η οποία απειλεί να τους βουλιάξει). Ψυλλιάζονται φυσικά όλοι ότι είναι ο Χριστός, αλλά νομίζουν επίσης ότι είναι φάντασμα, που το βλέπουν μέσα στην ταραχή τους. Και όταν ο Χριστός τους λέει να μη φοβούνται, ο Πέτρος του λέει: «Αν είσαι Συ, πες να περπατήσω κι εγώ πάνω στα κύματα». Και του λέει: «Έλα». Και κατεβαίνει και αρχίζει να περπατάει. Και μετά από λίγο όμως, παρά τις αρχικές επιτυχείς προσπάθειες, αρχίζει να βουλιάζει. Και τότε του λέει ο Χριστός μια κουβέντα η οποία είναι τραγική. Του λέει: «Ὀλιγόπιστε! εἰς τί ἐδίστασας;».


Σε ποιον το λέει αυτό, αδελφοί μου; Σε ποιον λέει το «ὀλιγόπιστε»; Σε μένα; Σε σας; Όχι. Το λέει σ’ εκείνον, ο οποίος Του είχε πει: «Κύριε, είμαι αμαρτωλός, βγες απ’ το καΐκι μου». Σ’ αυτόν, ο οποίος όταν ρώτησε ο Χριστός «Τι λένε οι άνθρωποι; Ποιος είναι ο Χριστός;», και οι άλλοι, ο καθένας, έλεγε ό,τι ήθελε, ο Πέτρος Του είπε «Συ είσαι ο Χριστός, ο Γιός του Θεού». Το λέει σ’ αυτόν, στον οποίο σε μια άλλη στιγμή του είπε: «Συ είσαι ένας βράχος πάνω στον οποίον εγώ θα χτίσω την Εκκλησία μου». Σ’ αυτόν, ο οποίος ομολογούσε την αμαρτία του, είχε ομολογήσει τον Χριστό Θεό, στον οποίο ο Χριστός είχε πει «Εσύ είσαι ένας βράχος πάνω στον οποίο θα χτίσω την εκκλησία μου», έρχεται τώρα και του λέει: «Ολιγόπιστε γιατί δίστασες;».


Και έρχεται στη μέση το πελώριο θέμα που, κι αυτές τις μέρες τυραγνάει, με την αφορμή αυτή την αρρώστια που σέρνεται ανάμεσά μας, πολλούς ανθρώπους: «Τι είναι η πίστη; Η παραδοχή ότι ο Χριστός είναι Θεός; Μόνον αυτό είναι; Τι είναι η πίστη; Η παραδοχή ότι είμαι αμαρτωλός;». Η παραδοχή ότι ο Χριστός είναι κύριος του ουρανού και της γης και είναι Θεός της ζωής μου, είναι απαραίτητη προϋπόθεση. Αλλά, η πίστη είναι η εμπιστοσύνη που έχει κανείς σ’ Αυτόν που είναι κύριος της ζωής και του θανάτου, ο δημιουργός του σύμπαντος κόσμου. Και, συνεπώς, πώς αποχτάει κανείς πίστη; Γιατί λέει τον Πέτρο «ολιγόπιστο»;


Κοιτάχτε αδελφοί μου, έχουμε δύο θέματα με τα οποία έχουμε να παλέψουμε στο θέμα της πίστης. Χρειάζεται να αποχτήσουμε μια σταθερή απόφαση: «Να πιέσουμε τον εαυτό μας να εγκαταλείψει τα δύο ψεύτικα πόδια με τα οποία προσπαθεί να περπατάει. Το ένα πόδι είναι το ψέμα, και το άλλο πόδι είναι η αυτάρκεια». 


Σε πρώτη φάση, όλοι νομίζουμε για τον εαυτό μας τα καλύτερα. Και τα ποιοτικότερα. Και φανταζόμαστε τον εαυτό μας ως «κάτι». Όταν έχω τον εαυτό μου (ακόμα χειρότερα) ως κάτι πολύ μεγάλο, είναι δύσκολο να δεχτώ κάτι άλλο μεγαλύτερο. Τα πράγματα οδηγούνται εκεί. Αν μπω σ’ αυτή τη διαδρομή της νοσηρής αξιολόγησης του ψέματος της ζωής μου, αυτό το ψέμα θα με σπρώχνει κάθε μέρα και σε μεγαλύτερη αυταπάτη. Κάθε μέρα το είδωλό μου θα μεγαλώνει. Κάθε μέρα θα γίνεται γιγάντιο. Κι απ’ την άλλη, αυτό θα αιμοδοτεί και την άλλη αυταπάτη, της αυτάρκειας: «Τα μπορώ και τα έχω όλα». 


Μέσα σ’ αυτό το ψέμα δουλεύουμε όλοι. Ανέκαθεν οι άνθρωποι μέσα σ’ αυτό το ψέμα δουλεύανε, και δουλεύουμε, και «το τώρα» είναι πιο εύκολο γι’ αυτά τα δύο πράγματα. Παλιότερα, συνθήκες, ανάγκες, ευαισθησίες έκαναν τους ανθρώπους να είναι λιγάκι μαζεμένοι. Τώρα είμαστε έκδοτοι και στο ψέμα της αξιολόγησης του εαυτού μας, και στην αυτάρκεια που αυταπατώμενοι κουβαλάμε. Το ψέμα είναι το πώς απαντάμε στην απορία, «τι είμαστε;». Και η αυτάρκεια είναι ότι «μας φτάνει, μας “επαρκεί” ο εαυτός μας». 


Αδελφοί μου, από τον σοφό επιστήμονα που είναι εγωιστής, μέχρι την απλοϊκή γιαγιά που είναι βολεμένη στον εγωισμό της, το πρόβλημα της πίστεως είναι το ίδιο: «Δεν είναι το μυαλό, αλλά τα κριτήρια. Δεν είναι το μυαλό, αλλά η καρδιά. Δεν είναι, τι δυνατότητες ευφυΐας έχουμε, αλλά τι διάθεση αγάπης έχουμε». Πίστη είναι, θα λέγαμε, το συμπέρασμα στο οποίο καταλήγει κανείς όταν ελευθερωθεί από τα ψέματα και απ’ τον εαυτό του και απ’ την αυτάρκειά του, κι αρχίζει να αγαπάει. Γιατί αγαπάει; Γιατί αποχτάει ταπείνωση. Κι όταν αποχτήσει ταπείνωση, από κει και μετά αρχίζουν τα πράγματα και αλλάζουν. Μπορώ να δεχτώ και κάποιον άλλον. 


Εδώ μπαίνει ένα πελώριο πρόβλημα. Η πίστη, με το νόημα που έχει επαναληφθεί εκατομμύρια φορές από τα χείλη των χριστιανών, μπερδεύεται με το να φαντάζεται κανείς ότι είναι τα περίεργα και τα έκτακτα, σαν αυτό που διαβάσαμε σήμερα. Περπατούσε πάνω στα κύματα… Περπατούν οι άνθρωποι πάνω στα κύματα; Δεν περπατάν πάνω στα κύματα. Περνάει κανείς μέσα απ’ την θάλασσα; Δεν περνάει κανείς μέσα απ’ την θάλασσα. Πώς γίνονται αυτά τα πράγματα; Πίστη είναι αυτά τα έκτακτα; Δεν είναι αυτά. Πίστη είναι η εμπιστοσύνη. Ο Πέτρος άρχισε να βουλιάζει όταν έχασε την εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του Χριστού. Γιατί έχασε την εμπιστοσύνη στο πρόσωπο του Χριστού; Γιατί ξεκίνησε με την λογική «πες και να το κάνω», μετά «έφυγε» απ’ Αυτόν που του είπε, ναι, περπάτα, και ασχολιόταν με τα γύρω. 


Χρειάζεται σ’ αυτό το σημείο να ξεμπλέξουμε κάτι. Πίστη σημαίνει να αποδέχομαι Αυτόν που εμπιστεύομαι, και όταν Αυτός συμφωνεί, και όταν διαφωνεί με ό,τι σκέπτομαι και θέλω. Και όταν επαινεί, και όταν απορρίπτει. Και όταν βοηθάει, και όταν δεν βοηθάει. Και όταν με σώζει, και όταν με αφήνει. Και όταν με λυτρώνει απ’ αυτό που με ταλαιπωρεί, και όταν μ’ αφήνει σ’ αυτό που με ταλαιπωρεί. Αυτό είναι πίστη. Ειδάλλως, αν πιστεύουμε ότι στον Χριστό πιστεύουμε «για να» τούτο, εκείνο, εκείνο, να μας κάνει, να μας κάνει, να, να, να, να, να, τότε δεν τον εμπιστευόμαστε. Απλώς βρήκαμε μια πιο καλή ή πιο πνευματική, αν θέλετε, …ασφαλιστική εταιρεία! Ο Χριστός όμως δεν είναι ασφαλιστική εταιρεία. Είναι μία σχέση, στην οποία θα πρέπει οι άνθρωποι να πάμε, εμπιστευόμενοι Αυτόν. Δυσκολία; Μεγάλη! Πορεία; Αργή… μετρημένη… σίγουρη… 


Το πρωί ήρθε μια ξένη κυρία εδώ στον ναό και δεν ήθελε να φορέσει μάσκα για να μπει στο ναό, και ήρθε να μου κάνει μια διδασκαλία περί του πράγματος. Είχε μια αντίληψη ότι το ιερό και το άγιο είναι κάτι το οποίο είναι «εκτός απ’ τα ανθρώπινα». Και φανταζόταν ίσως και τον εαυτό της σ’ αυτά τα «εκτός απ’ τα ανθρώπινα». Όταν της είπα «Όταν όλοι οι υπόλοιποι θα φορούν μάσκα μετά από λίγο, κι εσείς δεν θα φοράτε, θα αισθάνεστε ταπείνωση ή εγωισμό;» η κυρία σηκώθηκε και έφυγε οργισμένη. Δεν έκατσε καν στη Λειτουργία. 


Έχουμε μπερδέψει τα πράγματα. Λέει ένας άγιος: «Ο Χριστός υπέφερε και πέθανε στα χέρια των Εβραίων μία φορά, και υποφέρει στα χέρια των μαθητών Του και των χριστιανών κάθε μέρα». Είμαστε ακριβώς σ’ αυτή την ταλαιπωρία. 


Εμείς θα πρέπει όμως τώρα, τα περιστατικά σαν τα σημερινά, σ’ αυτό που διαβάσαμε δηλαδή απ’ το Ευαγγέλιο, να τα «χρησιμοποιήσουμε» για να μας βοηθήσουν να συνειδητοποιήσουμε: «Το πως θα αυξηθεί η πίστη μας, ελευθερούμενοι από τα ψέματα της ζωής μας κι από τις αυταπάτες αυτάρκειας της ζωής μας, και μαθαίνοντας σιγά-σιγά να εμπιστευόμαστε τον Χριστό και για τη ζωή και για τον θάνατο». 


Μαρτζούχος π.Θεοδόσιος

Πηγή:https://enoriako.info



Παραβολὴ τοῦ σπλαχνικοῦ Σαμαρείτη (Λουκ ι΄25-37) - Anthony Bloom Metropolitan of Sourozh (1914- 2003)

  Εἰς τὸ Ὄνομα τοῦ Πατρὸς καὶ τοῦ Υἱοῦ καὶ Τοῦ Ἁγίου Πνεύματος. Ἐν συντομίᾳ, τὸ σημερινὸ Εὐαγγέλιο ἐμπεριέχει ὅλα ὅσα ἀποτελοῦν τὸν τρόπο ζω...